Paulo Coelho: A Zahir


"Miközben harcoltam, láttam, hogy az emberek folyton a szabadságra hivatkoznak, holott valójában minél meggyőzőbben érvelnek ezen alapvető joguk mellett, annál inkább rabszolgái szüleik vágyainak, egy olyan házastársnak, akinek annak idején megígérték, hogy „holtomiglan-holtodiglan" kitartanak mellette, az üzleti mérlegnek, a rendszernek, félbemaradt projekteknek, szerelmeknek, akiknek nem tudták azt mondani, hogy „nem" vagy hogy „elég", a hétvégéknek, amelyeken kötelező együtt ebédelniük olyan emberekkel, akikhez semmi kedvük. Rabszolgái a luxusnak, a luxus látszatának, és a luxus látszata látszatának. Rabszolgái egy olyan életnek, amit nem ők választottak maguknak, csak elhatározták, hogy végigcsinálják - mert valaki meggyőzte őket arról, hogy így lesz a legjobb. És így telnek teljesen egyforma napjaik és éjszakáik, és számukra a kaland csak egy szó valami könyvben és csak egy kép a tévében, ami mindig be van kapcsolva, és ha véletlenül mégis kinyílik előttük egy ajtó, mindig azt mondják:

- Nem érdekel, nincs hozzá kedvem."

"Honnan tudhatnák, hogy van-e kedvük vagy nincs, ha soha nem próbálták ki? De felesleges is ezen töprengeni: az az igazság, hogy nem mernek kockáztatni, félnek bármilyen változástól, ami esetleg gyökerestül felforgathatná azt a világot, amit megszoktak."

"Inkább szenvedek, ahogy korábban szenvedtem, amikor elhagytak azok, akiket szerettem. Inkább nyalogatom a sebeimet, ahogy máskor is tettem. Egy ideig még gondolok rá, megkeseredek, és halálra untatom a barátaimat, mert képtelen leszek másról beszélni, mint arról, hogy elhagyott a feleségem. Majd megpróbálom megmagyarázni, mi történt, éjjel-nappal csak azzal foglalkozom, hogy újra meg újra átgondoljak minden pillanatot, amit együtt töltöttünk, a végén pedig arra a következtetésre jutok, hogy igenis rossz volt velem, velem, aki mindig csak arra törekedtem, hogy neki jó legyen. Aztán lesznek más nőim. Ha megyek az utcán, minden pillanatban meglátok valakit, aki lehet, hogy ő. Reggeltől estig, estétől reggelig szenvedni fogok. Ez az állapot eltarthat hetekig, hónapokig, vagy akár egy évnél is tovább."

"Aztán egy szép napon arra ébredek, hogy nem ő jár a fejemben, és rájövök, hogy túl vagyok a nehezén. A szívem súlyos sebet kapott, de majd begyógyul, és akkor majd újra tudok örülni az élet szépségeinek. Történt már velem ilyen, és fog is még történni, ebben biztos vagyok. Ha valaki elmegy, az azért van, mert jönni fog helyette valaki más - és újra rám talál a szerelem."

"...minél szebb körülöttem a világ, annál nyomorultabbul érzem magam."

"...az igazi szabadság ugyanis nem az elkötelezettség teljes hiányát jelenti, hanem azt, hogy képes vagy önállóan dönteni, és elkötelezni magad amellett, ami neked a legjobb."

"És mindannyian katedrálisok vagyunk. Növekszünk, változunk, néha észreveszünk magunkban egy-egy hibát, amit ki kell javítani, nem mindig a legjobb megoldást választjuk, de a megpróbáltatások közepette tovább élünk, létezünk, és igyekszünk szilárdan állni, hogy méltóságot kölcsönözzünk, de nem a falaknak, s nem is a kapuknak és az ablakoknak, hanem annak a belső, üres térnek, ahol imádjuk mindazt, ami számunkra kedves és fontos. Igen, mindannyian katedrálisok vagyunk, ez kétségtelen."

"- A gyűlölet energiája nem vezet sehová, de a megbocsátás energiája, amely a szeretetben testesül meg, jó útra terelheti az életedet.

- Most olyan vagy, mint egy tibeti tanító, olyan dolgokat mondasz, amelyek nagyon szépek - az elméletben, de a gyakorlatban lehetetlen megvalósítani őket. Ne felejtsd el, hogy sokszor bántottak.

- Éppen ezért. Még mindig magadban hordozod azt a kisfiút, aki a leggyengébb volt az iskolában és aki elbújt a szülei elől, hogy kisírja magát. Valahol mélyen még mindig az a törékeny kisfiú vagy, aki nem tudott barátnőt szerezni magának és aki soha semmilyen sportban nem volt jó. Nem tudod elfelejteni a sebeidet, amelyeket régi sérelmek, igazságtalanságok ejtettek rajtad. De ha nem hagyod, hogy begyógyuljanak, az nem vezet semmi jóra.

- Honnan veszed, hogy ilyen voltam?

-Tudom. A tekinteted elárulja. És ennek semmi értelme. Legfeljebb annyi, hogy állandó önsajnálatot érzel, mert áldozata voltál az erősebbeknek. Vagy éppen ellenkezőleg: bosszút állsz, és még sokkal jobban megsebzed azt, aki megsebzett. Nem gondolod, hogy csak az idődet vesztegeted?

- Szerintem ez teljesen emberi viselkedés.

- Valóban emberi. De se nem intelligens, se nem ésszerű."

"Hiszem, hogy amikor valaki könyvet olvas, a fejében megszületik a saját filmje, arcot teremt a szereplőknek, megrendezi a jeleneteket, hallja a hangokat, érzi a szagokat. És pontosan emiatt van az, hogy ha valaki megnézi a filmes változatát egy könyvnek, ami tetszett neki, mindig csalódottan jön ki a moziból, és mindig azt mondja: „a könyv sokkal jobb volt".

"Két világ van: az, amelyikről álmodunk, és az, amelyik a valóságban létezik."

"Senkinek sem volna szabad föltennie ezt a kérdést: miért vagyok boldogtalan? Ez a kérdés magában hordja azt a vírust, amely mindent elpusztít. Ha feltesszük ezt a kérdést, akkor hamarosan azt is megkérdezzük, mi tesz minket boldoggá. És ha az, ami boldoggá tesz minket, különbözik attól, amiben élünk, akkor vagy változtatunk a dolgokon, vagy még boldogtalanabbak leszünk".

„Meghalt, míg élt."

"Ez ellentmondásnak tűnhet, de sok embert ismertem, akik már nem éltek, pedig még dolgoztak, ettek, és ugyanúgy végezték társadalmi teendőiket, mint azelőtt. Mindent automatikusan csináltak, anélkül, hogy észrevették volna a mágikus pillanatot, amit minden nap magában hordoz, anélkül, hogy egyszer is megálltak volna, hogy egy másodpercig az élet csodájára gondoljanak, anélkül, hogy megértették volna, hogy a következő perc talán az utolsó, amit ezen a bolygón töltenek."

"- Mi úgy döntöttünk, hogy kiszállunk, érti? Kiszállunk ebből a világból, amely darabjaira hullik, ahol mindenki folyton fél, hogy elveszít valamit, ahol az emberek úgy járkálnak az utcán, mintha minden a legnagyobb rendben lenne, amikor pedig minden rossz, nagyon rossz!"

"Esther megkérdezi, miért szomorúak az emberek."

„Egyszerű" - feleli az öreg. - „Saját személyes történetük foglyai. Mindenki azt hiszi, hogy a földi élet célja az, hogy teljesítsünk valami tervet. Senki sem kérdezi, hogy ez a terv az övé-e, vagy valaki más alkotta. Gyűjtik a tapasztalatokat, az emlékeket, a dolgokat, mások ötleteit, és többet gyűjtenek, mint amennyit elbírnak. És közben megfeledkeznek az álmukról."

"Esther megjegyzi, hogy sokan mondogatják neki: „te szerencsés vagy, tudod, mit akarsz az élettől, nekem viszont fogalmam sincs".

„Dehogyisnem tudják" - feleli az öreg nomád. - „Bizonyára rengeteg embert ismer, akik állandóan ezt hajtogatják: »semmit sem valósítottam meg abból, amit elképzeltem, de hát ez a valóság. Ha pedig azt mondják, hogy nem valósították meg, amit akartak, akkor tudják, mit akarnak. Ami a valóságot illeti, az csak egy történet, amit mások meséltek nekünk a világról, és arról, hogy kell viselkednünk benne."[...] A fontos dolgok mindig megmaradnak - ami elmúlik, az mind olyan dolog, amit fontosnak tartunk, de valójában haszontalan [...]"

„Ezért olyan fontos, hogy bizonyos dolgokat hagyjunk elmenni. Elszakadni. Megszabadulni. Az embereknek meg kell érteniük, hogy senki sem játszik cinkelt lapokkal, egyszer nyerünk, másszor veszítünk. Ne várd, hogy visszakapj valamit, ne várd, hogy észrevegyék az erőfeszítéseidet, hogy felfedezzék a tehetségedet, hogy megértsék a szerelmedet. Minden egyes ciklust le kell zárni. Nem büszkeségből, nem azért, mert nem bírsz tovább harcolni, nem is gőgből, hanem egyszerűen azért, mert már nem része az életednek. Zárd be az ajtót, cserélj lemezt, takarítsd ki a házad, rázd ki a porrongyot. Felejtsd el azt, aki voltál, és legyél az, aki vagy."

"A korlátozó tényező: mindannyiunk életében van, egy esemény, ami felelőssé tehető azért, hogy megálltunk a fejlődésben. Egy trauma, egy különösen fájdalmas vereség, egy szerelmi csalódás, vagy akár egy győzelem, amit nem tudtunk megfelelően feldolgozni Ez az esemény gyávává tesz, és nem tudunk továbblépni."

"...és rájöttem, hogy nincs rosszabb, mint úgy érezni, hogy senkit nem érdekel, hogy létezünk, hogy senki nem figyel arra, amit mondunk, és hogy a világ tökéletesen működik a mi zavaró jelenlétünk nélkül is. Elképzeltem, hány meg hány millió ember érzi magát feleslegesnek és nyomorultnak ebben a pillanatban - legyenek bármilyen gazdagok, vonzók, elbűvölők -, csak azért, mert egyedül van ma éjjel, és tegnap is egyedül volt, és valószínűleg holnap is egyedül lesz. Diákok, akik nem találtak senkit, akivel elmehetnének szórakozni, idős emberek, akik úgy nézik a tévét, mintha utolsó menedékük lenne, üzletemberek, akik szállodaszobájukban azon gondolkodnak, hogy vajon van-e értelme annak, amit csinálnak, nők, akik egész délután sminkeltek és a frizurájukat igazgatták, hogy este elmenjenek egy bárba és úgy tegyenek, mintha nem ismerkedni jöttek volna. Csak be akarják bizonyítani maguknak, hogy még mindig csinosak, a férfiak nézik őket, megszólítják őket, ők pedig mindenféle közeledést lesöpörnek magukról, és közben felsőbbrendűnek mutatják magukat - mert valójában kisebbrendűnek érzik magukat, félnek, hogy kiderül, hogy egyedülálló anyák, jelentéktelen munkahelyük van, nem tudják, mi történik a világban, mert éjjel-nappal dolgoznak, hogy eltartsák magukat és arra sincs idejük, hogy elolvassák a napi híreket. Emberek, akik ha belenéznek a tükörbe, csúnyának tartják magukat, azt hiszik, hogy a szépség alapvető fontossággal bír, és állandóan a magazinokat bújják, ahol mindenki szép, gazdag és híres. Férjek és feleségek, akik befejezték a vacsorát, szeretnének beszélgetni, mint régen, de más dolguk van, fontosabb dolguk, és a beszélgetés mindig várhat másnapig, ami aztán soha nem jön el."

Nincsenek megjegyzések: