Napraforgó kenyér


Az egyik legkedvesebb virágom a napraforgó, imádom, és kismajom a farkának módon örültem, mikor ráleltem erre a receptre hónapokkal ezelőtt. Lementettem, elküldtem magamnak mélben, kedvencekbe raktam…stb., hogy ha majd eljön az idő biztosra meglegyen. (bár lehet, hogy előbb sütőt kellett volna vennem, és csak utána megcsinálni).
Mert szerintem szép/finom lett, csak sajnos megégett…, és ez bosszant, nem kicsit…

Látszólag sok vele a munka, (pedig nem) de remekül lehet szórakozni közben, és a végeredmény igazán látványos, és gusztusos.
A receptet ITT találtam, remek képekkel, lépésről-lépésre, ezt követve szinte lehetetlenség elrontani.

Hozzávalók:
760 g liszt
250 ml meleg tej
125 ml olaj
2 tojás
2 csomag száraz élesztő
1 kiskanál kristálycukor
2 kiskanál só

A lapok megkenéséhez:
100 g felolvasztott vaj (kevesebb is bőven elég)

A tetejére és a díszítéshez:
1 tojás sárgája
30 ml tej (fele is elég)
Magvak (én len- naprafogó- és szezámmagot használtam)

Mivel nekem nincs gépem (és sok más egyebem se:), így kénytelen voltam kézzel dolgozni. (Egyébként a gépbe ebben a sorrendben tette a hozzávalókat: meleg tej, olaj, tojás, cukor, élesztő, liszt, só).

Én a liszthez hozzáadtam a sót, cukrot, olajat, tojásokat, és a meleg tejben felfutatott élesztőt, és jól összedolgozom, amíg a tészta már nem tapad a kézhez, és egy elasztikus(?) masszát kapok, (a recept szerint legalább 20-30 percen keresztül kell dolgozni a tésztán, de a 15 perc is bőven megteszi).
A tésztát letakarom, és meleg helyen kelesztem úgy egy órát, hogy nagyjából a duplájára nőjön.

Miután a tészta megkelt, két egyforma részre osztom. Az egyik részt félreteszem, a másikat pedig öt egyenlő részre vágom, kis cipókat formázva. (A nyújtáshoz nem kell liszt, mivel kicsit olajos). Négy cipót kb 22 cm-es körré nyújtok, az ötödiket valamivel nagyobra (mivel ezzel fogom majd befedni a többit).
Az egyik kört sütőpapírral bélelt tortaformára helyezem, a tetejét megkenem az olvasztott vajjal, és ráborítom a következő kört, ennek a tetejét is megkenem, és jöhet a következő, meg a következó, az utolsó valamivel nagyobbra nyújtott körrel befedem a többi széleit is, de ennek a tetejét már nem kenem meg a vajjal.
 
  
Ha ez kész 4 bevágást ejtek a tészta tetején, kb 1 cm-re a tészta szélétől. Középen megfogom, és kifele hajtom a szirmokat.
 
  
Ha ezzel megvagyok a félre tett tésztából levágok kb ¼-ed részt, (ez lesz a virág közepe), és félreteszem. A nagyobb részt öt egyenlő részre vágom, kis cipókat formázva, és kb 14 cm-re nyújtom, kivéve az utolsót, azt valamivel nagyobbra kell, hogy elfedje a többi szélét. Ennek az összerakása ugyanúgy zajlik, mint az előzőé, a lapok tetejét megkenem az olvasztott vajjal, egymásra teszem…, és így tovább, az utolsó lapnak el kell fednie a többi szélét is, és ennek a tetejét most sem kenem meg a vajjal. Majd beteszem az első sziromkör közepébe, és elrendezem. Ha ez kész, jön a négy bevágás, amit úgy ejtek, hogy a vonalak a szirmok közepére essenek. És már lehet is kifelé tűrni őket. 
 
  
A közepére beteszem a maradék cipőt cipót, elegyengetem, és kész is. Ezt követően 30 percig pihenni hagyom.
 
 
 Közben összekeverem a tojás sárgáját a tejjel, és ha letelt a 30 perc megkenem az egész tésztát, rászórom a magvakat,  (középre érdemes a sötétebb magot tenni), majd irány az előmelegített sütő.
 
 
10 percig sütőm sütőpapírral letakarva 200 fokon, majd leveszem a papír és tovább sütöm még 20-25 percet 180 fokon. Nekem nincs hiper-szuper „majdnem fel is takarít maga után sütőm”, így jól megjártam, a szirmok vége szénné égett, nagyjából 5 perc alatt… Ezután a legkisebb fokozaton sütöttem bő 30 percet. 

Nincsenek megjegyzések: